دارو و درمان

مایعات مناسب در ماه مبارک رمضان

مصرف مایعات مناسب درماه مبارک رمضان

افطار را با مایعات گرمی مانند، چای کم رنگ، آب جوش، فرنی، شیر، سوپ به همراه چند عدد خرما شروع کنید. 
- از آشامیدن آب سرد در شروع افطار خودداری نمائید. مقدار آن بیشتر از یک الی یک ونیم لیوان نباشد .
- از نوشیدن نوشابه های گازدار در افطار بپرهیزید .
- دو ساعت بعد از افطار باید 3-2 عدد میوه متوسط مصرف کنید .
- بجای مصرف زولبیا و بامیه، از خرما استفاده کنید، به خصوص در افراد چاق.
- به جای قند از خرما یا دیگر شیرینیجات طبیعی استفاده کنید . 
- پس از آن وعده شام را میل کنید، زیرا در فاصله بین افطار وشام، مقداری از مایعات و قندها جذب گردیده و دستگاه گوارش برای انجام وظیفه آماده می شودمایعات

مایعات

افطار:

- میتوانید از غذاهای زیر به عنوان افطار استفاده کنید:

 


- چای یا آب جوش / خرما / حلیم / نان /پنیر / گردو /هر نوع آش / هر نوع سوب /حلوا /شیر /شله زرد /نان وپ نیر وسبزی / خیار وگوجه به همراه نان وپنیر .

شام( یک ساعت بعد از افطار)

- غذاهای زیر را نیز میتوانید به عنوان شام میل کنید:
- پلو با هر نوع خورش / عدس پلو،باقلا پلو،لوبیا پلو / ته چین مرغ / سبزی پلو با ماهی / کتلت گوشت .
- از ترشی،سبزی وسالاد (به هر اندازه که میل داشتید) والبته ماست(به اندازه سهمیه) نیز میتوانید در کنار شام خود استفاده نمایید.

سحری:

می توانید ازاین غذاها که شبیه به یک وعده صبحانه است استفاده کنید:

 

- خرما با چای یا شیر / نان و پنیر / کره و مربا / عسل / خامه ومربا / نیمرو / کوکو 
- حذف وعده سحری باعث ایجاد اختلال در سوخت و ساز بدن شده و نهایتاً باعث بوی بد دهان، سردرد، دردهای عضلانی، سوزش سر دل، افزایش ناراحتی معده، بی خوابی و عصبانیت می گردد .

لطفا سحری را حذف نکنید زیرا سحری از وعده های اساسی روزه است، پیامبر گرامی به خوردن سحری تاکید نموده :(تسحروا فإن فی السحور برکه ) (سحری را بخورید زیرا در آن برکت است ). و علت برکت این است که سحری قدرت ونشاط به روزه دار می بخشد ومانع ضعف وسردرد وگرسنگی وبد بویی دهان می شود علاوه بر ثوابی که کسب می کنید چرا که از فرمایش پیامبر گرامی پیروی نموده اید شما را برای نماز شب ومناجات با معبود آماده می کند .

فراموش نکنید که پرخوری در هنگام سحر نه تنها از احساس گرسنگی در ساعات انتهایی روز جلوگیری نمی کند، بلکه در ساعات ابتدایی بعد از سحر، فشار زیادی را به معده و دستگاه گوارشی فرد وارد می کند که سبب بروز علائمی نظیر سوء هاضمه، درد و نفخ معده می شود . بنابراین سحری را سبک بخورید و از مصرف غذاهای چرب و پرحجم پرهیز کنید.

- مصرف میوه در سحری، از تشنگی جلوگیری می کند 
- مصرف چای زیاد به دلیل خاصیت ادرار آوری و کافئین موجود در آن در سحری مناسب نیست .
- استفاده مواد قندی و شیرینی به مقدار زیاد در وعده سحر باعث افزایش ناگهانی هورمون انسولین در خون شده و در نتیجه باعث کاهش قند خون گردیده و ممکن است عوارضی چون سر گیجه، بی حالی، پرخاشگری، عصبانیت و ضعف ناگهانی را به دنبال داشته باشد.
- نوجوانان در زمان رشد ولاغرها، می توانید از کربوهیدراتهای پیچیده مانند نان، برنج، سیب زمینی، در وعده سحری استفاده کنید. همچنان از غلات و حبوبات به میزان دلخواه در ترکیبات غذای سحر استفاده نمائید. 
- از مصرف مواد غذایی سرخ کرده، پرچرب و پر ادویه یا خیلی شیرین بپرهیزید. 
سعی کنید شب ها زود بخوابید تا بتوانید سحر به موقع ( تقریباً 5/1 ساعت قبل از اذان صبح ) بیدار شوید. با این روش از ورود مقدار زیادی غذا و مایعات به معده و تجمع آنها جلوگیری می کنید و هضم غذا نیز راحت تر خواهد بود. 
- در سحر از مواد غذایی پروتئین دار ( تخم مرغ، حبوبات، لبنیات و گوشت ) استفاده کنید .
- به جای نوشیدن آب زیاد، میوه های آب دار بخورید. 
- مایعات توصیه شده برای سحری باید به تدریج نوشیده شوند. یک لیوان آب میوه و یک لیوان شربت عسل یا قند اثر مفیدی خواهد داشت. 
- از مصرف نمک زیاد خودداری کنید، چون نمک زیاد سبب دفع مایعات از بدن و احساس تشنگی در ساعات روز خواهد شد. 
- مصرف ادویه فراوان، باعث افزایش تشنگی در طول روز می شود
- بعد از سحری حتی الامکان دیرتر بخوابید، چون وضعیت درازکش، سبب برگشت مواد به مری و ترش کردن می شود و گذشته از آن فردای آن روز احساس خوبی نخواهید داشت. این کار در دراز مدت باعث سوزش سردل و بیماری " رفلکس معده و مری " می شود. در این بیماری غذا از معده و مری بر می گردد و به اصطلاح آن را 'ترش کردن' گویند.

سفارشهای کلی برای رفع تشنگی

- مهمترین زمان برای نوشیدن آب کافی، یک ساعت بعد از افطار تا نیم ساعت قبل از سحری می باشد. مصرف میوه یا آب میوه تازه هنگام سحر از تشنگی در طول روز جلوگیری می کند. همچنین برای جبران کمبود میزان آب و املاح بدن در ماه رمضان، می توان از مقداری سوپ یا آش هنگام افطار استفاده کرد.

یبوست در ماه مبارک رمضان :

- عدم نوشیدن کافی مایعات، نوشیدن چای و قهوه ی فراوان و غلیظ، عدم مصرف یا مصرف ناکافی میوه ها و سبزیجات نیز همگی ممکن است منجر به یبوست شوند .در زمان یبوست علاوه بر مصرف میوه ها، سبزی جات و مایعات کافی، مصرف خیس خورده آلو بخارا، انجیرخشک و توت خشک نیز لازم است 
- مصرف غذاهایی از قبیل کله پاچه، سیرابی و شیردان به علت داشتن مقدار زیادی چربی، منجر به بروز مشکلات گوارشی و سلامتی و هم چنین تشنگی شدید در طول روز می گردند.
زولبیا و بامیه را از قنادی هایی تهیه نمائید که برای تهیه آن ضوابط بهداشتی را رعایت مینمایند.اما یادتان باشد بهترین راه تهیه زولبیا و بامیه در منزل است آهسته بخورید و خوب غذا را بجوید، واز لقمه ها خوب لذت ببرید .

غذای مورد نیاز تان را که دریافت کردید و البته قبل از اینکه کاملا سیر شوید از پای سفره بلند شوید .

از نوشیدن آب زیاد در وعده های افطار وسحری خودداری کنید چرا که موجب کاهش اثر آنزیم های گوارشی بر غذا و بروز نارسایی های گوارشی می شود.

 

منبع : نمناک

۰ ۰
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی