دارو و درمان

خواص انبه را بهتر بشناسید

 

انبه میوه‌ای که کودکان معمولاً آن را به واسطه نرمی دوست دارند خاصیت بیشتری به جز راحتی در خوردن دارد. این دقیقاً موضوعی است که امروز در جیمیتو به آن خواهیم پرداخت. انبه که پادشاه میوه‌ها نیز نامیده می‌شود، خواص فراوان سلامتی برای شما دارد. همراه ما و خواص انبه باشید.

انبه
انبه البته نیازی به معرفی ندارد ولی می‌توان برای آشنایی مختصر دوباره گفت که این میوه متعلق به درختان گرمسیری و بومی مناطق هند، پاکستان و فیلیپین است و در بنگلادش نیز به وفور یافت می‌شود. البته مانگو در ایران نیز کشت می‌شود و عمده مرکز کشت مانگو ایران، هرمزگان است.

انبه، در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای مصرف آن می‌بایست پوست آن را جدا و از گوشت استفاده کرد. پوست انبه برای معده انسان ممکن است مضر باشد و باعث بروز حساسیت‌های دستگاه گوارشی شود. انبـه یا مانگو در بیشتر سالادها، نوشیدنی‌ها، آب میوه‌ها، شربت‌ها، ترشی‌ها و بستنی‌ها به عنوان طعم یا رنگ دهنده استفاده می‌شود.

همچنین از انبـه برای درست کردن انواع شیرینی‌ها و کیک نیز استفاده می‌شود. در برخی از کشورهای برای پختن غذا نیز از انبـه استفاده می‌شود. در مکزیک انبـه در تهیه سس خیلی کاربرد دارد. همچنین در هند نیز از خشک شده آن به عنوان ادویه برای چاشنی غذایی استفاده می‌گردد. در ادامه به خواص انبه اشاره خواهیم کرد.

خواص انبه


ارزش غذایی انبه
آیا انبـه برای شما می‌تواند مفید باشد؟ چه سؤال ساده‌ای. انبـه از دوران کودکی به عنوان یکی از مهم‌ترین میوه‌های مصرفی برای به دست آوردن انرژی برای انسان معرفی می‌شود. پس مسلماً برای انسان مفید خواهد بود؛ اما انبـه به جز تأمین انرژی خواص دیگری هم دارد و امروز در جیمیتو به طور مفصل به بیان دیگر خواص انبه خواهیم پرداخت.

برای بررسی خواص انبه نگاهی به ارزش غذایی انبـه داریم. یک انبـه با اندازه متوسط دارای ۱۰۷ کالری انرژی است و مواد مغذی به شرح زیر در خود دارد.

ویتامین‌های انبه
ویتامین‌های موجود در انبه عبارت‌اند از:

ویتامین آ ۱۲۶۲ واحد و مهم‌ترین ماده مغذی در انبه
ویتامین ث ۴۵٫۷ میلی‌گرم
ویتامین ای ۱٫۸ میلی‌گرم
ویتامین کا ۶٫۹ میلی‌گرم
تیامین ۰٫۱ میلی‌گرم
ویبوفلاوین ۰٫۱ گرم
نیاسین ۱ میلی‌گرم
ویتامین ب ۶ ۰٫۱ گرم
فولات ۲۳٫۱ میکروگرم
اسید پانتوتنیک ۰٫۳ میلی‌گرم
کولین ۱۲٫۵ میلی‌گرم
مواد معدنی انبه
یک انبـه متوسط دارای مواد معدنی به شرح زیر است:

آهن ۰٫۲ میلی‌گرم
پتاسیم ۲۵۷ میلی‌گرم
کلسیم ۱۶٫۵ میلی‌گرم
فسفر ۱۸٫۲ میلی‌گرم
سدیم ۳٫۳ میلی‌گرم
روی ۰٫۱ میلی‌گرم
مس ۰٫۲ میلی‌گرم
سلنیوم ۱ میلی گرو
همچنین انبه دارای انواع دیگر مواد مغذی ه مانند پروتئین (۰٫۸ گرم)، فیبر (۳ گرم) و کربوهیدرات ۲۸ گرم است؛ بنابراین لازم و ضروری است که با توجه به حجم زیاد مواد مغذی موجود در انبه به طور جدی به خواص سلامتی آن بپردازیم.

خواص انبه

خواص انبه برای سلامت بدن
همان‌طور که ملاحظه کردید انبـه دارای مواد مغذی فراوانی در خود است که شما می‌توانید از آن در جهت افزایش سلامتی خود استفاده کنید. از جمله خواص انبه عبارت‌اند از:

میوه ضد سرطان
یکی از خواص انبه این است که دارای مواد مغذی به مانند کاروتنوئید، اسید اسکوربیک، ترپنوئید و پلی فنول است که همگی آن‌ها خاصیت ضد سرطانی به انبـه می‌دهند. انبـه همچنین دارای انتی اکسیدان های فراوانی است که منحصر به فرد بوده و در میوه و سبزی‌های دیگر وجود ندارند. مطالعات انجام شده در امریکا سال ۲۰۱۰ خاصیت ضد سرطانی بودن انبـه را تائید کرده است.

خاصیت ضد سرطانی بودن انبـه مربوط به منگیفرین نیز می‌شود، ترکیبی که عمدتاً در میوه‌ها وجود دارد. در سال ۲۰۱۵ بر اساس مطالعات خاصیت ضد سرطان سینه بودن انبـه اثبات شد. همچنین مصرف انبـه از پیشروی سرطان‌های کولون، کبد و سایر سلول‌های سرطانی جلوگیری می‌کند.

پلی فنول موجود در انبـه خاصیت آنتی اکسیدانی دارد که باعث کاهش واکنش‌های اکسیداتیو در سطح سلولی می‌شود. واکنش‌های اکسیداتیو از جمله دلایل بروز سلول‌های سرطانی هستند. آنتی اکسیدان ها علاوه بر ضد سرطانی بودن، ضدالتهابی نیز هستند.

سلامت قلب
یکی از خواص انبه این است که در کاهش چربی بدن و کنترل قند خون مؤثر است. با توجه به گزارش‌های علمی منتشر شده از انبه، وجود مواد معدنی و فیتوکمیکالی در انبـه تأثیرات مثبتی بر روی چربی بدن و گلوکز دارد. انبه همچنین دارای بتاکاروتن است. آنتی اکسیدان قوی که در کاهش فعالیت رادیکال‌های آزاد بدن نقش به سزایی دارد و از بروز بیماری‌های قلبی و عروقی به مقدار زیادی جلوگیری می‌کند.

خواص انبه

کاهش کلسترول خون
بدن انسان دارای دو نوع کلسترول مفید و مضر است. وجود کلسترول مفید در بدن لازم است اما کلسترول‌های مضر باعث بروز مشکلات قلبی و عروقی می‌شوند. لذا باید سطح کلسترول مضر را تا حد زیادی کاهش داد. بر اساس تحقیقات انجام شده، مانگو دارای پکتین فراوانی است که در کاهش سطح کلسترول مضر بدن مؤثر است. منگیفرین ماده دیگری در انبه هست که در موش‌های آزمایشگاهی سطح کلسترول خون را به میزان زیادی کاهش داد و موجب افزایش سطح کلسترول خوب بدن نیز شده است.

دوست دیابتی‌ها
مصرف نصف انبـه بر اساس تحقیقات انجام شده به واسطه داشتن فیبر، منگیفرین و مواد فیتوکمیکالی موجب کاهش سطح قند خون در افراد بزرگ‌سال به میزان زیادی در طول مصرف ۱۲ هفتگی شده است. لذا می‌توان گفت خوردن انبه روزانه یا به صورت مرتب می‌تواند باعث کاهش قند خون و کمک به افراد دیابتی باشد. در پژوهش دیگری، ثابت شده که عصاره پوست انبـه دارای خاصیت آنتی اکسیدانی و کاهش دهنده قند خون است البته خوردن پوست انبه برای افرادی که معده حساس دارند توصیه نمی‌شود.

بر اساس مطالعات ژاپنی‌ها مصرف انبه برای دیابتی‌های نوع ۲ مفید است.

خواص انبه

بهبود روابط جنسی
این میوه غنی از ویتامین E است. ویتامینی که به افزایش دهنده کیفیت روابط جنسی نیز شهرت دارد. در مطالعات انجام شده ترکیبی از ویتامین ای و بتاکاروتن به منظور افزایش سلامت اسپرم مردانه مورد استفاده قرار گرفت که پاسخ‌دهی خوبی داشت. این ترکیبات موجب کاهش صدمات وارد شده به اسپرم و افزایش احتمال بارداری شد.

روی یکی دیگر از مواد معدنی مهمی است که در بارداری زنان و مردان نقش اساسی بر عهده دارد و انبه به مقدار کافی روی در خود ذخیره دارد.

هضم بهتر غذا
فیبر موجود در مانگو یا انبـه موجب بهبود جریان مواد غذایی درون روده و معده می‌شود. وجود فیبر در غذا، افزایش سلامت باکتری‌های درون روده را نیز به دنبال دارد و از بروز یبوست به میزان زیادی جلوگیری می‌کند. همچنین انبه دارای آنزیم‌های خاص گوارشی است که پروتئین را تجزیه و به هضم غذا در سیستم گوارشی کمک می‌کند.

خواص انبه

بارداری سالم‌تر
یکی از خواص انبه این است که غنی از آهن، ویتامین ث، آ و ب ۶ است که همگی برای داشتن بارداری سالم‌تر برای زنان لازم و ضروری است. ویتامین آ از بروز عفونت در جنین و مشکلات بینایی به مقدار زیادی جلوگیری می‌کند.

کاهش وزن
انبـه دارای خاصیت کاهش وزن نیز هست. مطالعات نشان داده است که مصرف انبه موجب کاهش وزن افراد نیز می‌شود اما این ویژگی بیش از درون میوه به بیرون و پوست انبـه مربوط است. مواد فیتوکمیکالی بر روی پوست انبه وجود دارد که موجب افزایش سوخت چربی‌ها در بدن می‌شود و لاغری هر چه بیشتر را نتیجه می‌دهند.

مطالعه دیگری بر روی پوست انبه انجام شده است که نشان از کاهش وزن بیشتر با مصرف مداوم پوست انبه به صورت‌های گوناگون بوده هست.

البته می‌توان گفت مصرف میوه و گوشت انبه نیز به واسطه داشتن فیبر کافی می‌تواند موجب لاغری و کاهش وزن شود.

فیبر از جمله ترکیباتی در بدن است که اشتهای کاذب و همچنین سرعت دفع صفرا را افزایش می‌دهد و موجب کاهش مصرف غذا و افزایش مصرف چربی‌های مضر برای بازسازی صفرای از دست رفته می‌شود. لذا اگر رژیم لاغری پیش گرفته‌اید، از مانگو برای لاغر شدن بیشتر استفاده کنید.

خواص انبه

بهبود آسم
اگر یکی از اعضای خانواده شما آسم دارد، انبه می‌تواند به عنوان بهبود دهنده سلامت او عمل کند. انبه دارای ویتامین ث کافی برای کاهش عوارض جانبی آسم است. هرچند هنوز مطالعات کافی در مورد رابطه آسم و انبه انجام نشده است اما شما می‌توانید از این میوه پرسود و بدون ضرر استفاده کنید.

بهبود سلامت بینایی
خاصیت انبـه برای چشم به عنوان یکی از ظریف‌ترین اندام‌های بدن باور نکردنی است. ویتامین آ و بتاکاروتن موجود در انبه باعث بهبود سلامتی چشم و افزایش قدرت دید می‌شود. کمبود ویتامین آ در برخی موارد موجب بروز نابینایی در افراد نیز شده است. بر اساس گزارش‌های علمی منتشر شده از ویتامین آ و مانگو، مصرف این ماده مغذی موجب بهبود سلامت شبکیه چشم و افزایش سلامتی عمومی چشم شده است.

چشم انسان دارای دو آنتی اکسیدان بسیار مهم به نام‌های لوتئین و زاکسانتین است. کاهش هر یک از این آنتی اکسیدان ها احتمال بروز واکنش‌های رادیکالی بر روی چشم را افزایش می‌دهد. خوشبختانه شما با مصرف انبـه می‌تواند از کاهش زاکسانتین به میزان زیادی جلوگیری کنید.

خواص انبه

مغزی سالم‌تر
یکی از خواص انبه این است که دارای ویتامین ب ۶ و آهن است لذا به عنوان یکی از میوه‌های مؤثر در سلامتی مغز شناخته می‌شود. آهن به عملکرد عادی مغز و ویتامین ب ۶ عاملی برای پیشرفت ادراکی مغز است.

بر اساس تحقیقاتی که در کشور هند انجام شده است مصرف انبه موجب افزایش حافظه و بهبود سلامت سلول‌های عصبی در مغز می‌شود.

فشار خون متعادل
یکی از خواص انبه این است که غنی از کلسیم است. ماده‌ای کلیدی که موجب کاهش فشار خون می‌گردد. در گزارش‌های منتشر شده از تحقیقات علمی، پتاسیم موجود در انبـه نیز به نوعی از بروز اختلال در فشار خون جلوگیری می‌کند.

خواص انبه

خواص انبه برای پوست
پوست بزرگترین ارگان بدن است و ما به ندرت مراقبت خوبی از آن انجام می‌دهیم. بر اساس مطالعات انجام شده، مصرف مانگو می‌تواند موجب کاهش آسیب‌های ناشی از عوامل محیطی روی پوست شود. بطوریکه گزارش شده است، خوردن انبه باعث کاهش واکنش‌های رادیکالی روی پوست و پیری زودرس می‌شود.

همان‌طور که تا به اینجا متوجه شده‌اید انبه دارای بتاکاروتن و ویتامین آ فراوان است. مطالعات بر روی این دو ماده نشان داده که موجود آن‌ها برای سلامتی انسان لازم و ضروری است. بتاکاروتن محافظ پوست در برابر نور و ویتامین آ عاملی برای کاهش تولید چربی در سلول‌های پوستی است. هر دو این عوامل از بروز چروک‌های عمیق روی پوست و تولید آکنه‌های مزمن جلوگیری می‌کنند.

انبـه از جمله مواردی است که در بیشتر مواد آرایشی و بهداشتی استفاده می‌شود و ماسک‌های فراوانی برای پوست از آن ساخته می‌شود.

خواص انبه برای مو
انبـه منبع غنی از ویتامین ث است. از این رو تولید کلاژن برای داشتن موهایی سالم‌تر به واسطه مصرف انبه بهبود پیدا خواهد کرد. اگر رنگ موهای شما مدتی است که کدر شده، به شما توصیه می‌کنیم از ماسک مو انبـه یا خود میوه انبـه استفاده کند. وجود ویتامین آ کافی در انبـه موجب درخشان‌تر شدن موهای شما می‌شود. میوه‌های زرد رنگ به واسطه داشتن بتاکاروتن از ریزش مو نیز جلوگیری می‌کنند.

خواص انبه

سایر خواص انبه
انبـه علاوه بر آنچه که گفته شد دارای خواص گوناگون دیگری نیز هست که می‌توان به:

کاهش خطر کم‌خونی
بهبود و رفع سنگ کلیه
افزایش سلامت استخوان‌ها
مانع التهاب اندامی
درمان گرمازدگی
درمان اسهال با برگ انبه
کاهش بوی بد دهان
بهبود سلامت کبد
نیز اشاره کرد. همان‌طور که مشاهده کردید، لقب پادشاه میوه‌ها برای انبـه، صفت بی‌ربطی نیست و شما می‌توانید با مصرف انبـه از خواص بی‌نظیر آن بهره‌مند شوید. امیدواریم که توانسته باشیم آگاهی شما در مورد خواص انبه را بهبود ببخشیم. سالم و تندرست باشید.

 

منبع: rangsalamty.avablog

۰ ۰
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی