دارو و درمان

خواص بی نظیر جنسسینگ

جینسینگ؛ از خواص دارویی تا عوارض آن

 

همه چیز در مورد جینسینگ جینسینگ به عنوان یکی از محبوب ترین گیاهان دارویی است که از کشورهای شرقی نشات گرفته و به شهرت رسیده است.

محصولات جینسینگ در بین مردم اصولا به عنوان "انرژی بخش"  شناخته می شود ، اصطلاحی که در بیشتر ادبیات پزشکی با "adaptogens" جایگزین شده است. در مجموع اصطلاح "آداپتوژن" عاملی را نشان می دهد که "مقاومت در برابر فشارهای جسمی ، شیمیایی و بیولوژیکی را افزایش می دهد و باعث ایجاد نشاط عمومی از جمله توانایی جسمی و روحی برای کار می شود. به همین علت، اخیراً ، این اصطلاح برای هر محصول گیاهی با خاصیت آداپتوژنیک یا ترمیم کنندگی نیز به کار برده می شود.

 

جینسینگ قرمز کره ای اثرات ضد عفونی میکروبی معده را در حیوانات آزمایشگاهی نشان داده است. جینسینگ قرمز متفاوت از جینسینگ آمریکایی است و کاربردهای متنوعی دارد.

بسیاری، از جینسینگ به عنوان جزئی موثر استفاده می کنند که د عملکرد ذهنی و جنسی را افزایش ، قند خون را کاهش و ضربان قلب را افزایش می دهند و یا فشار خون را بالا یا پایین می آورد. اگر به امتحان جینسینگ قرمز علاقه مند هستید ابتدا با یک متخصص بهداشت و درمان آگاه صحبت کنید.

انواع جینسینگ

جینسینگ گونه‌ها و انواع مختلف دارد و برای دارو باید انتخاب صحیحی داشته باشید. برای مثال، P. Ginseng (جینسینگ آسیایی یا کره ای) به عنوان داروی ترمیم کننده استفاده می شود. در اینجا به چند نمونه از معروفترین انواع جینسینگ اشاره می شود:

 

  جینسینگ آسیایی:

این نوع از جینسینگ که به جینسینگ کره ای ( یا چینی ) نیز معروف است ٬ در بین سایر انواع جینسینگ دارای خواص دارویی بیشتری می باشد. از آنجا که ریشه این گیاه شبیه به انسان می باشد در چین با نام جین – چین  معروف است .

 

  جینسینگ ژاپنی:

نوع ژاپنی جینسینگ که دارای خواصی کمتر و ظاهری کوتاهتر در کشور ژاپن می روید .

 

  جین سینگ آمریکایی:

 این گیاه که در آمریکای شمالی ( کانادا ) رشد می کند جثه ای کوچکتر از مشابه چینی خود دارد داشته و  توسط سرخپوستان جهت درمان بسیاری از بیماریها مورد استفاده قرار می گرفته و شیره آن مانند شیره گیاه شیرین بیان می باشد . صادرات ۸۵ درصدی جینسینگ کشت شده در آمریکا به کشور های آسیایی می باشد. جینسینگ آمریکایی همچنین برای درمان تشنگی ، خستگی ، خشکی دهان ، مجاری تنفسی و  درمان تحریک پذیری استفاده می شود . جینسینگ آسیایی و جینسینگ آمریکایی انواع مختلفی از جینسنوزیدها را دارند که در شبه جینسینگ یا جینسینگ کاذب وجود ندارد.

 

  سودو جینسینگ:

این نوع جینسینگ که به جینسینگ کاذب معروف است معمولا جهت انعقاد خون و تسکین درد مورد استفاده قرار می گیرد و خواصی بسیار متفاوت با نوع چینی خود دارد .

 

   جینسینگ سیبری:

جینسینگ سیبری ، تهیه شده از ریشه های خشک شده از یک خانواده (Araliaceae) است اما یک تیره متفاوت از گونه Panax است این نوع جنسینگ دارای کیفیت و خواص پایین دارویی بوده و به عنوان جینسینگ ارزان قیمت به فروش می رسد .

 

عوارض و مضرات جینسینگ چیست؟

 

آلرژی و حساسیت

جینسینگ در برخی افراد ممکن است باعث آلرژی و حساسیت شود که با علائمی مانند تاول، تنگی نفس، ورم صورت، لب ها، زبان و گلو شود.

همچنین زیاده روی در مصرف جینسینگ در برخی افراد می تواند باعث اسهال، سردرد، کاهش ضربان قلب، افزایش فشار خون، کاهش فشار خون، حساسیت سینه ها و خونریزی واژینال شود.

توصیه می شود که اگر پس از مصرف خوراکی جینسینگ دچار واکنش های شدید پوستی، تب، گلودرد، ورم صورت یا زبان، سوزش چشم ها، بثورات پوستی قرمز یا بنفش در صورت و بدن و پوسته پوسته شدن پوست شدید، هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کنید.

 

چه افرادی نباید از جینسینگ استفاده کنند؟

افراد مبتلا به بیماری های خودایمنی : جینسینگ ممکن است باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شود به همین دلیل می تواند باعث تشدید علائم بیماری در افراد مبتلا به بیماری های خود ایمنی مانند مولتیپل اسکلروز (MS)، لوپوس و آرتریت روماتوئید شود.

 

بیماری های قلبی و عروقی :

 هنوز اطلاعات دقیقی از اثر جینسینگ بر روی افراد مبتلا به بیماری های قلبی انجام نشده به همین دلیل توصیه می شود که افراد مبتلا به بیماری های قلبی و عروقی از مصرف جینسینگ خودداری کنند و یا با تجویز پزشک آن را استفاده کنند.

 

سرطان پستان، سرطان رحم، سرطان تخمدان، اندومتریوز و فیبروئید رحم : جینسینگ حاوی ماده شیمیایی به نام جینسینوزید است که مانند استروژن عمل می کند و با افزایش سطح این هورمون در بدن می تواند باعث تشدید علائم بیماران مبتلا به سرطان سینه، رحم، تخمدان، آندومتریوزیس و فیبروئید رحم شود.

 

اسکیزوفرنی :

دوز های بالای جینسینگ باعث تشدید بی خوابی و آشفتگی در افراد مبتلا به بیماری روانی اسکیزوفرنی می شود.

 

دیابت و قند خون :

جینسنگ ممکن است باعث کاهش قند خون شود به همین دلیل توصیه می شود که افراد مبتلا به دیابت که دارو استفاده می کنند پس از مصرف جینسینگ باید قند خون خود را کنترل کنند چون ممکن است باعث افت شدید قند خون در آن ها شود.

 

دوران بارداری و شیردهی :

هنوز مطالعات دقیقی از اثرات جینسینگ بر روی زنان باردار و شیرده منتشر نشده به همین دلیل متخصصان توصیه می کنند که زنان در دوران بارداری و شیردهی از مصرف آن جدا اجتناب کنند.

نوزادان و کودکان :

 جینسینگ به احتمال زیاد برای نوزادان و کودکان خطرناک است و می تواند باعث مسمومیت و مرگ آن ها شود به همین دلیل توصیه می شود که از مصرف جینسینگ برای نوزادان و کودکان اجتناب کنید.

بی خوابی :  

دوز های زیاد جینسینگ می تواند باعث تشدید بی خوابی در افراد مبتلا به این بیماری شود.

 

 

۰ ۰
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی